diumenge, 24 de juny del 2012

1. Teoria de l'aprenentatge i TIC

Abans de començar a explicar en que consisteix les teories d'aprenentatge i en que consisteixen he buscat informació sobre aquestes a internet per fer-hi una mica més d'èmfasi.( Seguidament adjuntaré un video de l'Eduard Punset que m'ha semblat molt interessant)

Conductisme: 
Com bé el seu nom indica aquesta teoria d'aprenentatge està basada en la conducta de les persones, per a poder crear una bona conducta caldrà premiar a aquelles conductes que siguin bones i , per altra banda, castigar a aquelles que siguin dolentes o estiguin mal fetes.

Val a dir que aquesta teoria focalitza tot el seu interès en el comprtament de les persones i que d'aquesta manera no deixa anar més enllà ( expressar sentiments, emocions o tenir total llibertat per a expressar la nostra opinió) és una corrent bastant opresiva i basada sobretot en el treball memorístic.



Constructivisme:

Aquest corrent es basa en els aprenentatges prèvis o les idees prèvies de les persones.
Cap als anys 20 un corrent de d'autors i savis s'adonen que les persones tenen coneixements de qualsevol tema.
Si es vol que aquests realment aprenguin cal partir d'aquestes idees prèvies per a poder anar creant un coneixement significatiu.
Els alumnes són els propis protagonistes del seu procés d'Ensenyament-Aprenentatge.

* Per a explicar aquest corrent he observat el blog d'altres companys un d'ells ha estat el de l'Isaac Serrano i valorant la opinió que té ell sobre aquest corrent he de dir que jo no estic del tot d'acord.
Ell afirma que el constructivisme és gairebé igual que el conductisme però es basa en les idees dels alumnes i que d'aquesta manera el coneixement es crea sobre una base sòlida que ve donada per aquests. Ara bé, jo penso que el constructivisme és molt més amè , dinàmic i participatiu, crec que deixa bastanta llibertat en la opinió dels alumnes i aquesta és respectada, ja que, sinó fós així no es podria crear una base a partir dels coneixements dels alumnes, perquè aquests no expressarien mai els seus coneixements prèvis.
Penso que és un ítem bastant important el fet de la llibertat d'expressió, ja que, amb el conductisme aquesta opció era gairebé nul.la.



Connectivisme:

Aquesta teoria apareix durant la dàcada dels 90 quan l'internet començava a donar-se a conèixer.
Com ve el seu nom indicia és un corrent basat en l'era digital, aquest corrent està desenvolupat per Goerge Siemens   basat en l'anàlisi de les limitacions del conductisme, el cognitivisme i el constructivisme, per a explicar l'efecte que les TIC tenen sobre els modes de vida, comunicació i aprenentatge.
Mitjançant internet s'adonen que és una nova manera d'aprendre i que amb ella s'apren molt més, podem està conectats a la xarxa les 24h del dia, la gran quantitat d'informació que hi ha és molt elevada.



El connectivisme potencia uns altres tipus d'aprenentatge que són:



Situat: És un paradigma basat en la relació entre l'aprenent i l'entorn i també la interrelació entre individus. Aquest entron d'aprenentatge esdevé significatiu dins del context sociocultural en el que es troba.

Invisible: Representa tot el coneixement que hem adquirit però del qual no en som conscients.

Formal / No formal / Informal:

Educació formal: aprenentatge ofert normalment per un centre d'educació o formació, amb caràcter estructurat (segons objectius didàctics, durada o suport) i que conclou amb una certificació. L'aprenentatge formal és intencional des de la perspectiva de l'alumne. Ex: l’escola, universitat, autoescola, escola oficial d’idiomes.

Educació informal: aprenentatge que s'aprén mitjançant la vida quotidiana i les persones i aspectes que l'envolten. No està estructurat. Normalment és  aleatori.

Educació no formal: aprenentatge que no és ofert per un centre d'educació o formació i normalment no condueix a una certificació. No obstant això, té caràcter estructurat (en objectius didàctics, durada o suport).

Entre iguals.
Es produeix mitjançant persones d'un mateix grup, té els següents objectius:
Posar a l’abast dels mestres metodologies inclusives que permetin viure la diversitat com un valor positiu per a l’aprenentatge.
Potenciar la competència lectora, especialment la comprensió lectora de l’alumnat.
Potenciar la implicació de les famílies en les tasques escolars.
Desenvolupar noves didàctiques per a l’ensenyament i aprenentatge de la llengua.
Fomentar la capacitat de cooperació entre tot l'alumnat.

* A classe ens hem repartit les diverses teories d'aprenentatge, el meu grup hem fet l'aprenentatge entre iguals, i aquí podeu observar un enllç onb s'explica aquest corrent.

http://prezi.com/nhuxgc-egm05/copy-of-aprenentatge-entre-iguals/

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada